پارسا به عنوان یکی از شرکت های پیشگام در زمینه ی جایابی دستگاه های خودپرداز و کیوسک های غیر نقدی، عملکرد قابل قبولی را در سال های اخیر به مشتریان ارائه داده است. بانک پاسارگاد به عنوان یک مشتری حرفه‌ای، رضایت بالایی از میزان عملکرد دستگاههای خودپردازی که توسط پارسا جایابی و نگهداشت می شوند، ابراز داشته است.

از فعالیت های پارسا در این زمینه میتوان به جایابی یا مکان‌یابی، جستجو برای استقرار و جابجایی یا توسعه جغرافیایی شبکه خودپردازها اشاره داشت. مکان یابی مناسب ATMها یا شعب بانک ها باعث خواهد شد تا از شانس بالاتری برای جذب مشتری برخوردار گردند. به‌علاوه، در هنگام افزایش تعداد شعب و ATMها در یک منطقه خاص، اندک اشتباهی در انتخاب مکان استقرار این تسهیلات، به معنی از دست‌دان میزان قابل‌توجهی از سهم بازار و سود مورد انتظار خواهد بود.

بانک‌ها و مؤسساتی که ATM های خود را جهت جایابی به پارسا می‌سپارند، از خدمات پول رسانی و پرستاری دستگاه ها نیز بهره‌مند خواهند شد. شایان ذکر است ارائه ی این خدمات توسط تیم متخصص در حوزه ی مدیریت نقدینگی و بهینه سازی، با بهره گیری از الگوریتم های هوش مصنوعی و تکنولوژی های به روز یادگیری ماشین انجام می پذیرد.

اهمیت تصمیمات مکانی و تأثیر آن بر عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌های خدماتی بر کسی پوشیده نیست. دلایل متعددی برای ضرورت جایابی بهینه دستگاه‌های خودپرداز وجود دارد:
• استفاده از دستگاه‌های خودپرداز به‌شدت به انگیزه آنی افراد وابسته است به همین دلیل باید در مکان مناسبی واقع‌شده باشند.
• طبق یک قاعده سرانگشتی، معمولاً ۲ تا ۷ درصد از افرادی که از کنار یک ATM در فروشگاهی رد می‌شوند، از آن برای دریافت وجه نقد اضافه استفاده می‌کنند.
• بنابراین قاعده، روزانه در مکانی که ۲۰۰ نفر تردد می‌کنند، ۴ تا ۱۴ تراکنش ATM انجام می‌شود.
• مشتریانی که از خودپردازهای فروشگاه‌ها، وجه نقد دریافت می‌کنند، بیشتر در فروشگاه خرج می‌کنند. بنابراین در معرض دید قرار دادن ATM و در دسترس بودن آن بسیار بااهمیت است.

معیار

مشخصه

مشخصه‌های جمعیتی

سن، جنس، شغل، درآمد، تأهل، سطح تحصیلات، جمعیت، تعداد خانوار و …

مجاورت با سایر تسهیلات ارائه دهنده خدمات شهری

استادیوم‌های ورزشی، پارک‌ها، سینماها، شهربازی‌ها، پمپ‌بنزین‌ها، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو، پایانه‌های بین شهری، ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، پاساژها و مراکز خرید، هتل‌ها، رستوران‌ها، میادین تره‌بار، داروخانه‌ها و …

نظام ترافیک

موقعیت چهارراه‌ها، موقعیت میدان‌ها، بزرگراه‌ها، خیابان‌های یک طرفه، خیابان‌های دوطرفه و …

رقبا

شعب رقیب، شعب خودی

ضوابط، قوانین و مقررات

شهرداری(طرح‌های توسعه شهری)، کلانتری‌ها و پاسگاه‌های نیروی انتظامی (تأمین امنیت)، شرکت‌های بیمه و …

نکات مهم در جایابی ATM

  • محل نصب خودپرداز باید به‌گونه‌ای باشد که در دید مشتریان باشد تا موجب جلب نظر آن‌ها گردد و در عین حال در محلی باشد که رفت‌وآمد بیشتر باشد تا ازنظر امنیتی نیز ایمن باشد.
  • با تعبیه درست مکان خودپرداز به‌هیچ‌عنوان سد معبری رخ نخواهد داد و درعین‌حال استفاده از خودپردازها اثرات مثبتی در کاهش ترافیک و به طبع آن آلودگی هوا خواهد داشت.

  • محل قرارگیری خودپردازها درعین‌حال باید به‌گونه‌ای باشد که کار پول‌رسانی به آنها به‌سادگی صورت پذیرد. استفاده از خودپردازهای دارای قفل الکترونیکی ارجح است زیرا در مدل‌های مکانیکی باز کردن قفل رمزی زمان‌بر و مشکل است.
  • ساخت کیوسک باید به‌گونه‌ای باشد که در صورت امکان خودپرداز در بدنه کیوسک قرار داشته باشد تا خارج کردن آن مشکل باشد. بدین ترتیب امکان دزدی کل خودپرداز مشکل یا غیرممکن می‌شود.
  • اگر محل نصب خودپرداز ناچارا در اماکن با امنیت پایین‌تر یا خلوت‌تر از سایر اماکن باشد در این صورت توصیه می‌گردد پول کمتری درون خودپرداز قرار داده شود زیرا میزان ریسک ناشی از دزدی را کاهش می‌دهد. این امر در خودپردازهای بانک‌ها چندان جدی به نظر نمی‌آید ولی در پروژه‌های کیوسک خودپرداز فوق‌العاده جدی و دارای ریسک بالایی هستند.
  • محل نصب خودپردازها نباید در جایی که در نزدیکی پست‌های برق و یا هر منبع تولید نویز که ممکن است بر روی سیستم‌های دیجیتالی و ارسال اطلاعات خودپرداز اختلال ایجاد کند، باشد. احیاناً نصب میله برق‌گیر بر روی کیوسک که موجب امنیت بیشتر کاربران و خودپردازها در برابر صاعقه شود مطلوب است.
  • کیوسک نصب خودپردازها باید دارای روشنایی مناسب باشد. داشتن چراغ روشنایی متصل به برق اضطراری بسیار مطلوب است. بدیهی است که خودپردازها باید به تجهیزات برق اضطراری مجهز باشند تا در صورت قطع برق به هر دلیل، تراکنش‌های مشتریان را با مشکل روبرو نسازد.

    نصب خودپردازها در اماکني که داراي دوربين مداربسته هستند مانند فروشگاه‌ها يا دوربين‌هاي کنترل ترافيک خيابان‌ها موجب افزايش امنيت خودپردازها و کاربران مي‌گردد.

‫0/5 ‫(0 نظر)